فرق شیشه سکوریت با لمینت

محصولات ایمنی از جمله سکوریت و لمینت برای انواع پروژه‌های ساختمانی مانند درب پاسیو، بالکن، نرده و درب مغازه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. این محصولات گزینه‌هایی عالی و کاربردی برای صاحبان منازل، کسب‌وکارها و خودروهایی به شمار می‌روند که به دنبال افزایش ایمنی و امنیت خود و دیگران هستند. اما سوال این است که فرق شیشه سکوریت با لمینت در چیست؟ در این مطلب از وب‌سایت timeglass به بررسی این موضوع می‌پردازیم.

تعریف و مفهوم شیشه سکوریت

شیشه سکوریت نوعی بلور مقاوم است که طی فرایندی برگرفته از حرارت و مواد شیمیایی به دست می‌آید. این پروسه که گاهی به عنوان بازپخت شناخته می‌شود، موجب تقویت بلور تا 4 برابر خواهد شد. این محصولات معمولا مقاومت بالایی نیز در برابر باد دارند. علاوه بر این، بلور مورد بحث بدون شکستن به راحتی خم می‌گردد. همچنین نوع نشکن در صورت شکستن به تکه‌های مکعبی تبدیل شده و آسیبی به افراد وارد نمی‌کند.

تعریف و مفهوم شیشه لمینت

Laminated glass از چند لایه بلور تشکیل شده است که با یک لایه پلاستیکی به نام PVB ترکیب شده‌اند. هر چقدر تعداد لایه‌های به کار رفته در ساخت این محصول بیشتر باشد، مسلما ضخامت و استحکام محصول نیز بیشتر خواهد شد. امروزه بسیاری از درهای ورودی، آکواریوم‌ها، نمای ساختمان‌ها و درب‌های کشویی را با استفاده از این نوع بلور می‌سازند. محافظت از اشعه ماوراء بنفش خورشید، عایق صدا و چسبیدن تکه‌های بلور پس از شکستن از جمله مهمترین ویژگی‌های این نوع بلور هستند.

تعریف و مفهوم شیشه لمینت

تفاوت ساختار و خصوصیات فیزیکی شیشه سکوریت و لمینت

برای اینکه بتوانید فرق شیشه سکوریت با لمینت را متوجه شوید، باید تفاوت‌ها و شباهت‌های این دو را بشناسید. برای دستیابی به این مهم در ادامه با ما همراه باشید.  

  • مقایسه بلور سکوریت و لمینت از لحاظ وزن

همانطور که بیان شد، Laminated glass به واسطه بهره‌مندی از چند لایه به همراه یک لایه طلق مانند، بسیار مقاوم است. اما این لایه میانی باعث می‌شود که لمینت وزن بیشتری در مقایسه با مدل نشکن داشته باشد. لذا یکی از راه‌های تشخیص این محصولات از یکدیگر وزن آن‌ها است.

  • مقایسه میزان ضربه پذیری

لازم به ذکر است که ضخامت بلور رابطه مستقیم با مقاومت آن دارد. به طور کلی Laminated glass در مقابل ضربه نسبت به نوع سکوریت مقاومت بیشتری از خود نشان می‌دهد. بنابراین در مناطقی با آب‌وهوای طوفانی بهتر است که از بلور لمینت استفاده کنید.

به یاد داشته باشید که لمینت در صورت شکستن فرو نریخته و تکه‌های آن به لایه پلاستیکی می‌چسبند. در حالی که بلور سکوریت پس از شکستن فرو می‌ریزد. به همین دلیل در بانک‌ها و مراکز نگهداری از اشیاء قیمتی بهتر است که از نوع Laminated glass استفاده کنید.

  • تفاوت رنگ شیشه لمینت و سکوریت

یکی از مشکلات موجود برای تشخیص این دو نوع محصول از یکدیگر شفافیت و عدم امکان برش دادن آن‌ها است. رنگ Laminated glass به رنگ طلق مورد استفاده در ساخت آن بستگی دارد. همچنین گاهی اوقات برای افزایش مقاومت این نوع بلور از بلور نشکن برای تولید آن استفاده می‌کنند.

  • امکان برش مجدد

شیشه ساده را برخلاف دیگر انواع محصولات ایمنی می‌توان به راحتی در هر ابعاد و اشکالی برش زد. اما در دو نوع محصول مورد بحث در این مقاله، هر تغییر دلخواه باید قبل از ارسال به کوره صورت گیرد. بنابراین شما باید تغییرات در ابعاد، سوراخ‌کاری و برشکاری‌های خاص را پیش از عملیات افزایش ایمنی انجام دهید.

  • هزینه ساخت شیشه نشکن و لمینت

هزینه تولید انواع محصولات ایمنی به فاکتورهای متعددی از جمله مقاومت در برابر نور خورشید، ضخامت، رنگ محصول و اشکال مورد نیاز وابسته است. این عوامل به همراه بسیاری دیگر روی هزینه‌های نهایی تاثیرگذار هستند و به عنوان فرق شیشه سکوریت با لمینت شناخته می‌شوند. Laminated glass در مقایسه با بلور نشکن گران‌تر است.

تفاوت ساختار و خصوصیات فیزیکی شیشه سکوریت و لمینت

کاربردهای مختلف شیشه سکوریت و لمینت

شیشه نشکن در سازه‌هایی استفاده می‌شود که احتمال شکستگی در آن‌ها کمتر است. برخی از کاربردهای این نوع محصول عبارتند از:

  • ساخت نرده در مکان‌های کم رفت‌وآمد.
  • درب و پنجره.
  • پارتیشن‌ها.
  • کابین‌های دوش حمام.

اما Laminated glass در مکان‌هایی که ایمنی بالا مورد نیاز است، مورد استفاده قرار می‌گیرد. برخی از کاربردهای این محصول در حوزه ساختمان سازی به شرح زیر است:

  • ساخت نرده در مکان‌های پرتردد و پرتگاه‌ها.
  • سقف ساختمان‌ها معروف به اسکای لایت.
  • نمای ساختمان‌ها.
  • اتاقک آسانسور.
  • درب و پارتیشن شیشه‌ای بنا به درخواست مشتری.

البته موارد استفاده از این محصولات به صنعت ساختمان محدود نمی‌شود. برای مثال نوع Laminated glass گزینه‌ای مناسب برای پنجره جلوی اتومبیل است.

 

نوشتن دیدگاه