شکستن شیشه نشانه چیست؟

شکستن شیشه می‌تواند خود به خود اتفاق بیفتد یا در اثر حوادث غیرمتقربه ای مانند انفجار، زلزله، برخورد اجسام سفت و... رخ دهد. گاهی ممکن است با وجود ضخامت و استحکام بالا باز هم شیشه بشکند یا ترک بخورد. شکستگی شیشه در ظاهر بدون دلیل رخ می دهد، اما در اصل برخی عوامل فیزیکی درون خود گلس یا عوامل خارجی که قابل رویت نیستند سبب شکستگی آن می شوند. با رعایت بعضی نکات کلیدی می توانید از شکستن خود به خود جلوگیری کنید.

بهترین قیمت شیشه معمولی در شیشه تایم

 دلایل شکستن خود به خود شیشه چیست؟

بهترین راه برای جلوگیری از شکستن شیشه آشنایی با دلایل بروز آن است. بیایید ننگاهی به مهم ترین این دلایل بپردازیم:

  • اختلاف فشار هوا
  • ایجاد درز و شکاف
  • فشار فریم پنجره
  • تماس با فلز
  • عدم رعایت استاندارد ساخت

در ادامه قصد داریم به طور کامل به توضیح هر یک از این دلایل بپردازیم. از شما دعوت می کنیم که برای آشنایی با این دلایل قسمت بعدی را نیز بخوانید.

 دلایل شکستن خود به خود شیشه چیست؟

اختلاف فشار

هنگامی که میان محل تولید و نصب اختلاف فشار وجود داشته باشد، ترکیدن و شکستن آن اتفاق می افتد. البته در صورت انجام عملیات ایر بالانس این محصول دچار شکستگی نمی شود. شکستن شیشه ممکن است برا اثر اختلاف فشار یا ارتفاع در محل تولید و نصب رخ بدهد. این اختلاف فشار معمولاً در مناطق شمالی به دلیل ارتفاع پایین بیشتر می شود. در نهایت این اختلاف سبب شکستگی محصول خواهد شد.

ایجاد شکاف یا درز

شیشه ممکن است در هنگام نصب سالم باشد، اما چند روز بعد یک خط شکستگی از بالا تا پایین کشیده شود. در این صورت علت شکستن این است که در هنگام نقل و انتقال درز کوچکی روی آن ایجاد شده که پس از نصب به بزرگ تر شده است. درز ایجاد شده به صورت خط شکستگی بزرگ از پایین به بالا گسترش پیدا می کند.  

فشار فریم پنجره

اگر ضخامت گلس نسبت به پنجره ای که در آن قرار می گیرد بیشتر باشد و به سختی در فریم قرار بگیرد، ممکن است بعد از مدتی به دلیل فشار وارده شیشه بشکند. در هنگام نصب پنجره باید از افراد متخصص کمک بگیرید و با این کار از خسارت مالی جلوگیری کنید. این نکته را به خاطر داشته باشید که با پرداخت هزینه ای کم از بروز هزینه های بیشتر جلوگیری می کنید.

تماس با فلز

از دلایل شکست شیشه محل نصب نامناسب است. اگر محل نصب استاندارد نباشد، به دلیل انقباض و انبساط محصول دچار شکستگی می شود. از جمله محل های نامناسب می توان به مواردی اشاره کرد که محصول با فلز در ارتباط است. همچنین در حین نصب دقت کنید که شیشه با پیچ ها در تماس نباشد.

 دلایل شکستن خود به خود شیشه چیست؟

عدم رعایت استاندارد تولید

بعضی اوقات شکست شیشه در اثر رعایت نکردن استاندارها رخ می دهد. استانداردهای تولید نکات مهمی هستند که رعایت آن از بروز شکست جلوگیری می کند. این استانداردها شامل موارد زیر می شود:

  • لبه محصول
  • تنش های درونی
  • برش ناصحیح
  • و سولفید نیکل

در ادامه به معرفی هر یک از این استانداردها خواهیم پرداخت.

لبه شیشه

یکی از قسمت های آسیب پذیر گلس لبه آن است. در صورتی که به لبه آن ضربه وارد شود، ابتدا ترک بر می دارد و سپس به طور کامل فرو می ریزد. در بعضی شرایط نصب نامناسب هم سبب شکستن می شود. به طور مثال اگر درب حمام به دیوار برخورد مستقیم داشته باشد و از مانع پلاستیکی استفاده نشود، در اثر ضربه می شکند.

تنش های درونی

منظور از تنش های درونی اختلاف دمایی است که سبب انقباض و انبساط می شود. اگر برای باز کردن درب های کشویی شیشه ای به آن ها فشار وارد شود یا آن را هل بدهید، در این صورت این درب ها در محل دستگیره یا لولا به دلیل فشار وارد شده می شکنند.

برش اشتباه روی شیشه

هنگام برش یا سوراخ کردن محصول باید دقت بسیار زیادی شود. هنگام سوراخ کردن نباید هیچ گونه انحرافی صورت گیرد. سوراخ های ایجاد شده باید سطح صافی داشته باشند که روی شیشه فشار ایجاد نشود. از این رو در حین پردازش محصول باید به این نکته نیز دقت کرد. شاید این نکته به ظاهر پیش پا افتاده باشد، ولی در آینده و در طی استفاده می تواند منجر به بروز مشکلات غیر قابل جبرانی شود.

سولفید نیکل

در ساخت شیشه مواد مختلفی به کار می رود. ممکن است این مواد دارای ناخالصی باشند. یکی از مهم ترین ناخالصی ها سولفید نیکل است. وجود ناخالصی سولفید به میزان کم هم سبب تنش داخلی و نهایتاً سبب شکستن آن می شود.

 دلایل شکستن خود به خود شیشه چیست؟

کلام آخر

برای جلوگیری از شکستن شیشه و به تبع خسارات جانی و مالی ناشی از آن توجه به نکاتی که در بالا توضیح داده شد ضروری است. در هنگام خرید شیشه به فروشگاه ها و برندهای معتبر مراجعه کنید. همچنین در هنگام حمل و نقل و نصب از نیروهای متخصص کمک بگیرد. اگر در برش محصول از ابزارآلات استاندارد استفاده کنید، احتمال شکست در اثر درز، شکاف، نصب غیر استاندارد و اختلاف فشار را کاهش می دهید. از این رو لازم است که شیشه را از فروشگاه هایی تهیه کنید که با استانداردهای تولید و برش آشنا هستند. مجموعه شیشه تایم با تجربه و مهارت کافی محصولات مورد نیاز شما را تولید می کند. برای تهیه شیشه مورد نیاز خود با ما تماس بگیرید.

نوشتن دیدگاه